© Ευάγγελος Κουράκος Μαυρομιχάλης, 2006 |
Προηγούμενο | Περιεχόμενα | Επόμενο |
Τα μέρη της PrologΗ γλώσσα προγραμματισμού Prolog αποτελείται από:
EditorΓια να γράψετε ένα πρόγραμμα Prolog πρέπει να χρησιμοποιήσετε έναν Editor. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε έναν οποιοδήποτε Εditor όπως το Notepad ή κάποιον άλλο επεξεργαστή κειμένου όπως το WordPad με την προϋπόθεση ότι το πρόγραμμά σας το σώζεται ως plain text. Επίσης μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ολοκληρωμένα περιβάλλοντα συγγραφής κώδικα (IDE) όπως το PDT το οποίο είναι βασισμένο στην ανοικτή πλατφόρμα ανάπτυξης λογισμικού eclipse (το συγκεκριμένο αυτό ολοκληρωμένο περιβάλλον δίνει τη δυνατότητα ανάπτυξης προγραμμάτων βασισμένων σε κώδικά Java, C++ και Prolog). Οι περισσότερες σύγχρονες εκδόσεις Prolog (SWI-Prolog, SICStus, AMZI κ.α.) διαθέτουν το δικό τους ολοκληρωμένο περιβάλλον ανάπτυξης κώδικα. H SWI-Prolog, την οποία και χρησιμοποιούμε στο μάθημά μας, διαθέτει τον ενσωματωμένο Editor PceEmac. Για να δημιουργήσετε ένα καινούργιο αρχείο, επιλέξτε από το μενού της Prolog File --> New και μετά εισάγετε το όνομα του αρχείου που θέλετε να δημιουργηθεί (για παράδειγμα test.pl). Δημιουργώντας ένα καινούργιο αρχείο ή επιλέγοντας ένα ήδη υπάρχον, η SWI-Prolog χωρίζεται σε δύο μέρη (όπως φαίνεται στη παρακάτω οθόνη). Στο πρώτο μέρος τρέχουμε το πρόγραμμά μας (ή πιο σωστά κάνουμε ερωτήσεις στη Prolog) ενώ στο δεύτερο μέρος γράφουμε το πρόγραμμά μας. Το πρώτο μέρος ονομάζεται διερμηνέας (Interpreter) της Prolog. Για παράδειγμα κάντε copy-paste στον Editor το παρακάτω πρόγραμμα:
Για να σώσετε το πρόγραμμά σας επιλέξτε Data BaseΤο παραπάνω πρόγραμμα αποτελείται από ένα σύνολο γεγονότων και ένα κανόνα. Αυτή η γνώση αφορά της ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων Μαθηματική Ανάλυση, Βάσεων Δεδομένων, Διακριτά και Prolog και ότι αν οι ώρες διδασκαλίας ενός μαθήματος είναι λιγότερες από τρεις τότε είναι εργαστηριακό. Για ν' είναι η Prolog σε θέση να χρησιμοποιήσει τη γνώση αυτή, θα πρέπει τα παραπάνω γεγονότα και ο κανόνας να εισαχθεί στη βάση δεδομένων της Prolog. Αυτό γίνεται κάνοντας Αν το πρόγραμμά μας δεν έχει λάθη τότε η Prolog απαντάει:
και είμαστε έτοιμοι να κάνουμε ερωτήσεις στη Prolog (βλ. παρακάτω). Η δομή ενός προγράμματος Prolog περιγράφετε στo επόμενο Κεφάλαιο. InterpreterΈχοντας εισάγει τη γνώση μας σχετικά με τις ώρες διδασκαλίας στη βάση δεδομένων της Prolog, είμαστε έτοιμοι να κάνουμε ερωτήσεις. Οι ερωτήσεις αυτές γίνονται πάντα από τον Interpreter της Prolog μετά το σύμβολο Για παράδειγμα θα μπορούσαμε να ρωτήσουμε "ποιό μάθημα έχει πέντε ώρες διδασκαλίας" με τον ακόλουθο τρόπο:
όπου Χ είναι μεταβλητή. Κάνοντας την ερώτηση αυτή, ψάχνει στη βάση δεδομένων (ακολουθώντας τη σειρά με την οποία έχουμε εισάγει τα γεγονότα) για μαθήματα που οι ώρες διδασκαλίας τους είναι 5. Το πρώτο μάθημα που βρίσκει είναι το Βάσεις Δεδομένων, ενώ αν πατήσουμε το πλήκτρο Μία άλλη ερώτηση που μπορούμε να κάνουμε είναι "Ποια μαθήματα είναι εργαστηριακά?"
Στη περίπτωση αυτή η Prolog χρησιμοποιεί τον κανόνα Τέλος μπορούμε να κάνουμε σύνθετες ερωτήσεις, όπως για παράδειγμα "ποια εργαστηριακά μαθήματα έχουν δύο ώρες διδασκαλίας?".
Για να ενημερώσουμε τη βάση μας με ένα ακόμα μάθημα (για παράδειγμα το είτε από τον Editor και μετά επιλέγοντας πάλι από το μενού την επιλογή Για να δείτε όλα τα γεγονότα που έχουν εισαχθεί στη βάση δεδομένων πληκτρολογίστε:
ενώ για να διακόψτε το τρέξιμο ενός προγράμματος πληκτρολογίστε
|